Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on lanseerannut uuden palvelu, jonka avulla vähemmän harrastunut oluen ystävä löytää mielioluitaan tämän hetken kauppojen massiiviosen tarjonnan keskellä. Firma tiedottaa asiasta seuraavasti.
Laitilan Kukko-oluiden pakkauksiin painetaan kevään ja kesän aikana tuotteiden makuprofiileja kuvaavat Makumittari-symbolit. Makumittarin yksinkertaisen esitystavan tarkoituksena on auttaa suomalaisia lisäämään omaa tietämystään oluiden mausta ja omista mieltymyksistään niiden suhteen. Apua konseptin kehitykseen tarjosivat suomalaiset olutbloggarit.
Tarkkasilmäisimmät oluenystävät ovat saattaneet parin viime viikon aikana huomata Laitilan Kukko-pakkausten kyljestä löytyvät merkilliset graafiset symbolit, joihin on kirjattu makuun viittaavia adjektiiveja, sekä näiden voimakkuuksia ilmentäviä vaakapalkkeja. Kyseessä on Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan keväällä 2016 lanseeraama Makumittari-konsepti, jonka avulla yritys pyrkii auttamaan suomalaisia oppimaan mitkä tekijät oluen maussa ovat ne, jotka näitä eniten kiehtovat. Ensiesiintymisensä Makumittari teki aiemmin keväällä lanseeratun Kukko IPA -pullon takaetiketissä ja siitä lähtien se on painettu jokaiseen Kukko-pakkaukseen.
Makumittarin perusajatuksena on pyrkiä auttamaan kuluttajaa oppimaan minkälaisista oluista tämä pitää. Kun omat makumieltymyksensä oppii tunnistamaan ja ennen kaikkea nimeämään, osaa tämän jälkeen tehdä myös parempia ostopäätöksiä nykyajan runsauden sarven, eli marketin oluthyllyn äärellä. Omien makumieltymyksien nimeäminen onkin monelle oluenjuojalle varmasti se hankalin juttu, moni kun ei välttämättä tiedä miltä esimerkiksi maltaisuus tai humalat maistuvat – vaikka juuri niiden maun vuoksi oluista sattuisi pitämäänkin. Tässä kohtaa Makumittarin yksinkertainen ja vertailtavuutta tarjoava, suomalaiselle insinööri- ja mittarikansalle mainiosti soveltuva esitystapa auttaa pikkuhiljaa oppimaan nämä oluen maun perusulottuvuudet.
Makumittarista on tullut Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalle runsaasti positiivista palautetta, oli palautteen antajana sitten oluiden suhteen täysi noviisi tai jo vähän valveutuneempi tekijä. Konseptin yksi hienous piileekin siinä, että kyse on kaikessa yksinkertaisuudessaan tiedosta, jota kuka tahansa voi halutessaan hyödyntää ostopäätöstä tehdessään tai sitä jälkeenpäin arvioidessaan.
Laitilan Markkinointipäällikkö Ville Alangon mukaan Makumittarin kohdalla nimenomaan tieto, informaatio houkuttelee kokeilemaan ja arvioimaan miten omat makunystyrät suhtautuvat eri maun ulottuvuuksiin. ”Sen avulla voi aluksi opetella oluen perusmaut; miltä maistuu maltaisuus, miltä maistuu humalan aromi jne. Näitä oluen perusmakuja oppiessa oppii samalla mikä niistä tai niiden yhdistelmistä on sellainen, joka miellyttää itseä eniten. Makumittarin avulla voi siis lisätä omaa tietämystään oluen mausta ja jatkossa tehdä sen avulla itselle paremmin sopivia valintoja, tai ainakin vähentää riskiä sille, että valinta osuu sellaiseen olueen josta ei pidäkään.” Tietysti voi esittää kysymyksen miten voi koskaan ylipäätään oppia pitämään uusista mauista, jos aina pitäytyy tutuissa ja turvallisissa, eikä koskaan altistu jollekin mistä ei pidä? Tähän kysymykseen Alanko vastaa: ”Tarvitseeko oppia pitämään jostain mistä ei luonnostaan pidä? Mielestäni ei, mutta toisaalta Makumittarista voi sellaisessakin tapauksessa olla hyötyä, koska se auttaa tunnistamaan siedätyshoidon aloittamiseen parhaiten sopivat, eli jollain ulottuvuudella vähän kevyemmät olutvariantit. Niistä voi sitten pykälä pykälältä siirtyä kohti ”vahvempia pitoisuuksia”.”
Kuulostaa hyvältä ja kannatettavalta, mutta miksikähän Ville Alanko omalla lausunnollaan vähättelee koko Makumittarin ideaa tokaisemalla, ettei semmoisesta tarvitse oppia pitämään, josta ei luonnostaan pidä. Asiahan on aivan päinvastoin. Kaiken maistelemisen ja uuden oppimisen perusta, Aa ja Oo, kivijalka ja lähtökohta on rohkea uusien makujen maistelu. Myös sellaisten makujen, joista ei nyt välttämättä pidä. Ilman tätä rohkeutta ei maailmassa esimerkiksi juotaisi kahvia tai punaviiniä eikä IPA-oluita, koska niiden mausta ei ihminen luonnostaan pidä. Niistä pitäminen on puhtaasti oppimisen tulos.
Täytyy toivoa, että tässä nyt on Alangolle tullut harkitsematon lapsus eikä tuo ole hänen todellinen mielipiteensä. uusien makujen karttaminen kun tuskin on Laitilan johtotähtiä!
Vastaa